Trening «i disse dager»

Tiden vi er inne i nå, preges oss alle på en eller annen måte. Koronavirusets høye spredning har sørget for stengte treningssentre, kansellerte gruppetimer og slutt på all form for fellestreninger. Mye er annerledes, men mengden fysisk aktivitet og trening trenger ikke forandres.  

 

Aldri før har det vært viktigere med fysisk aktivitet for å takle den nye hverdagen på best mulig måte. På hjemmekontoret er det fort gjort å gå mindre enn vanlig i løpet av en dag på den vanlige arbeidsplassen. Kanskje er kaffemaskinen bare en armlengde unna, for ikke å snakke om at veien til- og fra jobb er ikke-eksisterende. Nedenfor kommer gode tips til fysisk aktivitet, som er mulig å gjennomføre selv i disse dager.

 

  1. Erstatt den vanlige gruppetime-gjengen på senteret med hele familien eller evt. kollektivet du bor med. Dette er tross alt folkene en har lov til å omgås, så hent tips fra tidligere gruppetimer og gå inn i instruktørrollen. Finn på øvelser som kan passe alle, lag en enkel koreografi, så er dette noe de fleste kan se på som gøy. Kanskje blir det gruppetime en fast tid i uka også ukene framover?
  2. Ikke glem barnas behov for fysisk aktivitet oppi det hele. Når fritidsaktiviteter som fotball, håndball, friidrett osv. utgår, trenger barna litt drahjelp for å opprettholde aktiviteten. Å aktivisere ungene, kan være en gylden mulighet til å få en treningsøkt selv også. Spark fotball ute i hagen, hopp tau eller arranger en mangekamp-konkurranse.
  3. Mangel på sosialt samvær hører med retningslinjene som er satt. Slå to fluer i en smekk og inviter en venn eller venninne på en gå- eller joggetur i skogen. OBS: husk god avstand!
  4. Se muligheten i naturens eget styrkerom. Steiner kan brukes som vekter, grener kan brukes som pull-up-stang og step-up-kasser finnes det mange av ute i marka. Bruk fantasien, og styrkeprogrammet kan gjennomføres med minimale endringer, selv uten senterets apparater.

 

Heldigvis går det mot vår og lysere tider – husk at det er viktig å komme seg ut, lufte hodet og få hjelp av endorfiner til å takle denne tiden.

 

En hold-deg-frisk hilsen fra

Kajakk og Fritid AS  


Legg igjen en kommentar

Vennligst legg merke til at alle kommentarer må godkjennes før de publiseres