Ti tips for å overvinne dørstokkmila

Hvem har vel ikke kjent på dager der dørstokkmila er ufattelig lang? Dager der sofaen skriker på deg i det du kommer inn døra fra jobb, stølheten har tatt deg etter mandagens treningsøkt eller dager du kjenner at tid og energi bare ikke strekker helt til. Spesielt nå på vinterstid, der dagene blir kortere og kveldene lengre, er det vanlig å føle på en liten motivasjonsknekk på treningsfronten. Her skal du få noen gode grunner til å knyte på deg joggeskoene, pakke treningsbaggen eller spenne på deg skiene, likevel.

 

  1. Følelsen etter en svett treningsøkt – når kroppen er i aktivitet, skiller kroppen ut flere hormoner som gjør deg litt mer lykkelig. Tenk over det; du har vel aldri som angret på en god treningsøkt i etterkant? Tvert imot.
  2. Avtal med en venn eller et familiemedlem – her har du mulighet til å slå to fluer i en smekk; det er sosialt, men du får samtidig treningsøkta i boks. Med en avtale i kalenderen, er det mye vanskeligere å droppe økta.
  3. Gå til innkjøp av et par felleski – dette er et supertips for å komme deg ut på ski etter jobb eller i helgene. Med felleski er det bare å slenge de i bilen og komme deg av gårde til skiløypa, helt uten forarbeid. I tillegg vil det bli ekstra moro ute på ski, når du kan sprette opp bakkene helt uten glipptak.
  4. Sett deg et mål – et mål kan være så mye forskjellig, det trenger ikke bare være knyttet til prestasjon. Har du et mål du jobber mot, virker det mye viktigere og meningsfullt å dra ut på en økt.
  5. Husk at litt er bedre enn ingenting – du trenger ikke løpe til du spyr eller til stølheten kicker inn dagen derpå. En liten gåtur kan være vel så bra det også.
  6. Følelsen av å bli i bedre form – alle liker vel å kjenne seg sterkere eller i bedre form? Litt aktivitet i hverdagen kan gjøre hverdagsoppgaver og rutiner langt mye lettere hver eneste dag.
  7. Musikk på øret – musikk kan virkelig finne fram «fighting-mood» i deg. Lag en god spilleliste med dine favorittlåter eller sett på Spotify’s egne lister for trening.
  8. Kjøp noe fresht treningstøy – materialistisk lykke er faktisk reel. Kult treningstøy i skuffen har du ikke samvittighet til å la ligge i fred.
  9. Test ut nye treningsformer – ikke sett deg fast i kun en treningsmetode. Det finnes mange ulike aktiviteter og bevegelighetsformer der ute. Kanskje finner du en ny favoritt du ikke har tenkt over før?
  10. Ikke tenk, men bare sett i gang – ikke tenk så mye over om du skal eller ikke skal. Ta på deg treningsklærne og bare gå ut døra uten å vurdere på forhånd hva du vil få ut av denne økta. Bestem deg for at du hvert fall skal være ute noen minutter, så vil det mest sannsynlig bli mer når du først har satt i gang.

Lykke til med treningen!


Legg igjen en kommentar

Vennligst legg merke til at alle kommentarer må godkjennes før de publiseres