Styrketreningsgrunner og tips

Styrketrening er både en trendy, populær og ikke minst viktig treningsform. Det mest positive ved å bli sterkere, er ikke ruter på magen eller store armer, men faktisk det å skape grunnlag for et langt aktivt liv uten skader og skavanker, og forbedre egne fysiske prestasjoner.

 

Forebyggende styrketrening

Også ofte kalt basistrening. Basistrening er trening som skal gjøre en rustet for å tåle all form for belastning på kroppen. Denne treningen er alfa og omega for både toppidrettsutøvere og vanlige dødelige. For over middels ivrige mosjonister og satsende idrettsutøvere, er forebyggende styrketrening viktig for å tåle et høyt treningsvolum. Dersom økende treningsintensitet også betyr skader og andre kroppslige plager, som gjør at treninga må skrus ned noen hakk, kan dette være en indikator på at litt basistrening kan være lurt. Det ekstra fine med denne type trening; egen kroppsvekt er det eneste nødvendige for en super økt.

 

Langrennspesifikk styrketrening

Langrenn er en idrett som krever både kapasitet, teknikk og styrke. Med enkel matematikk, betyr det at med å forbedre en av disse tre faktorene, vil resultatet også bli forbedret. Men hvordan trene spesifikk styrketrening for langrenn? Spesifikk trening betyr at de områdene som brukes i den akkurate bevegelsen, er de som skal trenes. Et godt tips er å tenke at øvelsene som gjøres på styrkerommet, imiterer bevegelsene som gjøres ute i sporet.

 

Alternativ styrketrening

Det er viktig å huske på at det å bli sterkere ikke bare nødvendigvis trenger å skje på treningsstudioet. Den typiske «løfte jern» er selvfølgelig er super måte å bygge muskler på, men det er også eksempelvis ren staking på ski, trappespenst og klatring. Variasjon er et av de seks grunnleggende treningsprinsippene og forteller oss at det å utfordre seg på nye treningsmåter kan være gunstig for utvikling.

 

En liten påminner om å prioritere styrketreningen fra

Felleski.no/Kajakk & Fritid AS


Legg igjen en kommentar

Vennligst legg merke til at alle kommentarer må godkjennes før de publiseres