Skiløpernes favorittøkter

Hvordan trener egentlig de aller beste langrennsløperne våre? Her kommer forslag på noen verdifulle kvalitetsøkter, som proffene elsker.

 

Elghufsintervall

Selv om det er kjørt flotte trikkeskinner flere plasser rundt om i landet, er det fornuftig å ikke glemme joggeskoene helt. I skiløypa, med både motbakker og utforkjøringer, vil mange få en naturlig intervalløkt ut av turen. Pulsen går opp i motbakkene, mens den synker i utforkjøringene. Dette er helt toppers økter, men skikkelig kapasitetstrening kjøres best i motbakke uten ski. Kanskje har du en jevn, slak og strødd motbakke i nærheten? Slike bakker er ypperlig for en god intervalløkt. Løp gjerne med staver, så blir det mer likt skibevegelsen, samt at hele kroppen brukes. Forslag på drag er 4 * 4 minutter eller en pyramide på 1-2-3-4-3-2-1 min. Gå ned i pausene, så blir ikke veien tilbake så lang når du er ferdig med selve intervallen.

 

Rolige langturer på fjellet

En misforståelse hos mange, er at for å bli en best mulig skiløper, kreves spy-økter hver eneste dag. Dette tvert imot. Mesteparten av all trening verdens beste skiløpere gjør, foregår på rolig intensitet, såkalt sone 1 og 2. Dette er et tempo det går an å snakke i. Derfor; ta med deg en venn, venninne eller et familiemedlem på en rolig kosetur i sola. Hver dag er ikke en dag for å gå ned i kjelleren på trening. Velg gjerne felleski på økter som denne, så blir turen ekstra koselig med godt feste.

 

Konkurranser

Ønsker du å bli i skikkelig godt slag, er bruk av konkurranser som trening, en kjent taktikk for satsende løpere. «Jeg bruker disse rennene for å gå meg i form», er en vanlig kommentar fra langrennsstjernene etter for eksempel ski-NM på TV. Ingen trening er så god som konkurranser. Det er ikke nødvendig å melde seg på et stort arrangement – en intern konkurranse med en kompis eller treningsgruppe kan også finne fighting-mode i en selv, fram. Med konkurranse og matching, er det både lettere og morsommere å hente fram det lille ekstra av krefter.


Legg igjen en kommentar

Vennligst legg merke til at alle kommentarer må godkjennes før de publiseres