Restitusjon

Trening skal gjøre kroppen sunnere, sterkere og friskere. Det som skjer når vi trener, er at kroppen brytes ned. En nedbrutt kropp er selvfølgelig ikke sunn, frisk eller sterk, så det er nemlig ikke under treningen, men etter, magien virkelig skjer. For å komme på et høyere nivå enn utgangspunktet, trenger kroppen tid til å bygge seg opp ETTER treninga. Det er dette som kalles restitusjon. I denne artikkelen kan du lese litt om hva god restitusjon innebærer og om hva som er viktig å tenke på når det kommer til nettopp restitusjon.

 

Ernæring og kosthold

For at kroppen skal kunne bygge seg opp og drive maskineriet videre, trenger den bensin og byggeklosser. Dette er maten vi spiser. Å finne en måltidsrytme og kosthold som passer seg selv og sitt aktivitetsnivå, samt målsetninger, er viktig for å få utbytte av treninga. Pass på å spise nok og variert, men ikke legg for mye vekt på at kostholdet skal være helt perfekt til alle tider.

 

Hvile og søvn

Når vi sover får kroppen den optimale hvilen og tid til å bygge seg opp. Å prioritere god nattesøvn er viktig, spesielt i tider med mye trening, jobb eller andre ting som krever energi. Selv om søvn er en form for god hvile, er det samtidig viktig å huske på at ordet «hvile» ikke nødvendigvis trenger å bety og ligge langstrakt ut på sofaen. Såkalte hviledager fra trening kan like gjerne være en rolig gåtur rundt om i nabolaget. Aktiv hvile kan faktisk fremme restitusjonen ved at det får i gang blodsirkulasjonen, som vil hjelpe på både muskelspenninger og mengde slaggstoffer i kroppen.

 

Totalbelastning

Det mange glemmer, er at det ikke kun er antall timer på senteret, ute i skogen eller i skiløypene, som avgjør hvor mye hvile vi trenger. Totalbelastningen har mye å si for det endelige resultatet. Å periodisere treningen og tilpasse etter andre ting som skjer i livet, som jobb, skole eller oppfølging av barna, er en viktig kunst. Det sier seg selv at oss med vanlige liv, jobber og familieliv, ikke kan trene like mye som en toppidrettsutøver, som kun legger opp dagene etter treninga og idretten.  

 

Konkludert betyr dette at det er flere faktorer enn kun treninga, som vil avgjøre enderesultatet. Den viktigste kunsten for å oppnå målsetningene vi har satt oss, er å lytte til kroppen og finne riktig balansegang tilpasset oss selv.

Lykke til


Legg igjen en kommentar

Vennligst legg merke til at alle kommentarer må godkjennes før de publiseres