Bli en bedre skiløper med felleski



Foto: Jørn-Are Longfjeld

 

Til mosjonisten, den aktive eller bare du som ønsker å bli en bedre skiløper. Har du kanskje fryktet at felleski er for den som ikke fyker raskest rundt lysløypa, kun bruker skia på påskefjellet eller den som egentlig ikke er opptatt av prestasjon i det hele tatt? Da tar du feil. Felleski kan nemlig brukes av alle, selv av deg som ønsker å trene skikkelig mot å bli bedre og raskere med ski på beina.

Med felleskia som nå er kommet i butikk, kan til og med selveste Therese Johaug, gjennomføre en treningsøkt av god kvalitet. Det er flere aktive skiløpere som sverger til felleski på trening og er fornøyde med det. Skiprodusentene har utviklet og jobbet fram ski av god kvalitet, også når det kommer til de smørefrie. Mens det før ikke fantes, eller det hvert fall ikke var like utbredt, finnes det nå racingski med feller. Forbedringer skjer stadig vekk og felleski har hatt en brå forbedringskurve de siste årene.

Men, er ikke felleski best egnet for deg som ikke bruker skia så mye? Eller for deg som ikke kan vedlikehold eller gidde gjøre noe jobb med skia i det hele tatt? Klart det er lett med felleski når en ikke kan smøring, rensing eller gliding av ski. Men, bruker du skia dine mye, er det likevel en viktig del av jobben å vedlikeholde, selv de med feller. Så, det som skrives, er at du kan jobbe deg til «gode ski» også med felleski. Det finnes mange produkter som er laget til preparering av felleski. Etter mange turer og treningsøkter, som jeg er helt sikker på at nettopp du som leser denne artikkelen vil ha, vil det samle seg skitt i fella og det vil da være gunstig å vaske bort dette. Finn produktene som er med på å optimalisere skia dine og sett i gang med arbeidet. 

Ingen tvil om at felleski er gunstig for den mest sporty, ambisiøse eller målretta løperen. Påstand: du kan til og med bli en bedre skiløper med felleski! Påstanden ligger i argumentet at langrenn består av flere faktorer, der de to muligens viktigste, er god fysisk kapasitet og teknikk. Teknikktrening er ypperlig på felleski! Med en bedre teknikk, vil du kunne slå gamle rekorder, helt uten noen som helst forbedring i fysisk form. Hvordan få en god teknikk? Jo, trene teknikk på ski, og da helst med gode ski. Å bli en bedre motbakkeklatrer i diagonal, er vanskelig å bli dersom du bare trener med bakglatte ski. Med felleski risikerer du ikke glatte ski med tusenvis av glipptak, som du som regel gjør med selvsmurte ski. Nyt luksusen felleski gir deg, utforsk teknikkene og bli en enda bedre skiløper.

 

Raskt en liten innføring i diagonalgang, før du stikker ut for å teste de nye skiene dine:

  • Tyngdeoverføring – stå med all kroppsvekt over en og en frasparkfot
  • Fraspark – bruk kraft til å trykke ned i snøen
  • Slepp deg ned på underlaget og skap spisse vinkler i ankel- og kneledd
  • Fin og avslappet armpendel i fartsretningen

Legg igjen en kommentar

Vennligst legg merke til at alle kommentarer må godkjennes før de publiseres